Home Grapheion Revue Grafika roku a Cena Vladimíra Boudníka MTG Praha Putovní výstavy IKG Naše publikace Kontakt O nás
 
  
  
PARTNEŘI







 


 


 

 

 


Grafiky starých mistrů, moderní a současná grafika - aukce

 

                 

Christie´s Londýn, King Street, Velká Británie
31. března 2010

Albrecht Dürer, Rytíř, Smrt a Ďábel (B. 98; M., Holl. 74; S.M.S. 69), rytina, 1513, bez vodoznaku, 247 x 190 mm; Položka č. 25 byla vydražena za 241,250 GBP, vyvolávací cena: 100,000 - 150,000 GBP. (Obr. uprostřed)

Po dokončení grafického cyklu Život Panny Marie a vydání čtyř knih v dřevořezu v roce 1511 povýšil techniku dřevořezu z pouhého prostředku ilustrace na samostatnou uměleckou formu. V následujícím roce obracel svou pozornost stále více k rytině, aby tak prozkoumal její hranice. Začal pracovat v malých formátech na cyklu Pašije s několika hustě propracovanými destičkami s charakteristickým a intenzivním účinkem šerosvitu a tonální kvalitou, které nikdy předtím v této technice nedosáhl. V roce 1513 pak vytvořil nejnáročnější díla v několika médiích, tři „Meisterstiche“: Rytíř, Smrt a Ďábel, Sv. Jeroným v celle a Melancholie I.
Tyto tři rytiny byly původně chápány jako cyklus s nejasným původem, jsou sjednoceny velikostí formátu, stejným rokem vzniku (1513 nebo 1514) a soustředěním na postavu jednotlivce v symbolickém prostředí. Jako překlenující téma představují tyto tři postavy tři alternativní styly ctihodného života: rytíře, učence a umělce.
Sám Dürer se zmínil o grafickém listu Rytíř, Smrt a Ďábel, jak je nám dnes známo, jednoduše jako o „jezdci“, proto ponechává prostor pro úvahy o interpretaci postav rytíře v rozsahu od císaře k papeži a ke kacířskému a loupeživému rytíři. Tam můžeme pocítit malou pochybnost o tom, že je jeho rytíř hrdinnou postavou, která se nebojí ani smrti ani ďábla. Dnes je to obecně uznávaný pohled, v němž Dürer přestavuje ideál křesťanského rytíře neboli „miles christianus“, představa, která vychází z apoštola Pavla a kterou v Dürerově době oživil Erasmus Rotterdamský.  
V raných obrazech, jakým je např. tento, je stále jasnější, že je výjev Rytíř, Smrt a Ďábel v duchovním pojetí rovněž pokusem o formální řešení. V tomto grafickém listu rozvinul novou škálu grafických prostředků a s velkým množstvím rozdílných linií zachycuje lesknoucí se hřívu koně, chlupatou srst psa, záři brnění, temné skály, trnité keře, vzdálenou krajinu a nejjemnější odlesky chladného zimního světla. Pokoušel se – a pravděpodobně i uspěl – zobrazit je pouze pomocí černých linií na papíře, které byly dříve přípravou pro štětec a olejové barvy. 
Plný rozsah Dürerova úsilí je zjevnější, když zvážíme přímou cestu k Dürerovu jezdci vedoucí od Donatellova Gattamelaty v Padově a Verrocchiova Colleoniho v Benátkách, dvou největších jezdeckých soch 15. století. Obě Dürer viděl na svých cestách do Itálie. Touto rytinou nesoutěžil s malbou, ale se skulpturou – a s dvěma nejctěnějšími umělci italské renesance.
Je to hluboký a intelektuální námět a jeho bezkonkurenční technická dokonalost a naprostá snaha a jistota, které přispěly k tomu, že vytvořil dílo Rytíř, Smrt a Ďábel, jako jedno z nejpůsobivějších a nejžádanějších děl v oboru grafiky.

Edvard Munch (1863-1945), Nemocné dítě I (Schiefler 59; Woll 72), barevná litografie, 1896, na těžkém japonském papíře, se signaturou v červené tužce, vepsáno No. 4 modrou tužkou, vytiskl Auguste Clot, Paříž, ze čtyř kamenů v černé barvě (s tištěnou signaturou), šedé, citronově žluté a sytě červené, 580 x 705 mm; Položka č. 122 byla vydražena za 217,250 GBP, vyvolávací cena: 180,000 - 250,000 GBP. (Obr. vlevo)

Cy Twombly (nar. 1928), Roman Notes (Bastian 21-26), soubor šesti barevných litografií, 1970, na těžkém velínovém papíře, každá se signaturou a datem tužkou na zadní straně, s číslem tisku 71/100, vytiskla Electa Editrice, Benátky, vydal Neuendorf Verlag, Hamburg, 868 x 700 mm; Položka č. 192 byla vydražena za 121,250 GBP, vyvolávací cena: 100,000 - 150,000 GBP. (obr. vpravo)

Překlad: Martina Pešková

Anglický text:
 



Vydáno: 12.04.2010