Laureáti Grafiky roku 2024





Hlavní cena na Grafice roku 2024
Kategorie A – velký formát
(grafické tisky větší než 297 x 210 mm)
Hlavním partnerem ceny je PRE, a.s.
Kateřina Makar Václavková za grafický list Cesta, linoryt, 460 x 4000 mm, 2024
- Členové poroty: Pavel Hora, Jan Kocman, Hana Larvová, Patrik Ševčík, Ilona Víchová.
- Vyjádření poroty: Porota oceňuje využití tradiční grafické techniky v aktuálním pojetí. Oceňuje nesmírně invenční proměnu konceptu krajiny, kterou autorka promyšleně a přesvědčivě zpracovává v jemných valérech grafického zpracování.
- Autorka uvádí: Soutisk grafických matricí z cyklu „Cesta“ zobrazuje úsek z cesty, kterou jsem v pravidelných cyklech absolvovala během pandemických let. Jezdila jsem na kole svůj obvyklý okruh, kde se stejná ubíhající krajina den za dnem měnila i zůstávala potřebnou jistotou v nejisté době. Detailní černobílé linoryty jsou portréty této ubíhající krajiny, vytvářející novou individuální podobu, kterou si každý utváří sám. Minimálně měnící se cesta a její stylizované monochromatické vyobrazení nabízí divákovi prostor k vlastnímu zamyšlení a hledání osobní perspektivy.
• V kategorii bylo přihlášeno 162 prací.
Foto popiska: Kateřina Makar Václavková – Cesta, linoryt, 460 x 4000 mm, 2024. Foto: Michaela Karásek Čejková, Obecní dům v Praze.
Hlavní cena na Grafice roku 2024
Kategorie B – malý formát
(grafické tisky menší než 297 x 210 mm)
Partnerem ceny je Pražská plynárenská Distribuce, a.s.
Peter Kollár za grafický list Duchem pryč, linoryt, 140 x 210 mm, 2024.
- Členové poroty: Petr Fiala, Robin Kaloč, Anna Šimsová Tomanová.
- Vyjádření poroty: Přes bravurní pojetí klasického linorytu autor navazuje tajemnou spirituální atmosféru, která divákovi nabízí více rovin vnímání. Dílo nenabízí jasné finále, divák v něm má možnost najít svůj individuální příběh.
• Autor uvádí: Duchem pryč je jedna ze série grafik, které zkoumají drobné a nenápadné okamžiky v našem životě, které se nám z nějakého důvodu nesmazatelně zapíšou do mysli a zůstávají tam dlouhá léta, často celý život. Jsou to okamžiky, kdy letmo zahlédneme něco zvláštního, co se vymyká všední skutečnosti, co nás vytrhává ze sebe samých a posouvá našeho ducha za hranice běžného vnímání. Název tisku jsem si vypůjčil ze stejnojmenného filmu Hajao Mijazakiho Spirited Away, ve kterém zpracovává podobný motiv.
• Nominováni na cenu v této kategorii: Patrik Braun – Zlomená přeslice, kamenotisk, Tatsiana Byts – Tmavé a vlhké prostředí je častou příčinou vzniku samot, mezzotinta, Jiří Hanuš – Postindustrial II, mezzotinta, Vratislav Varmuža – 4×4, počítačová grafika.
• V kategorii bylo přihlášeno 96 prací.
Foto popiska: Peter Kollár – Duchem pryč, linoryt, 140 x 210 mm, 2024. Foto: Michaela Karásek Čejková, Obecní dům v Praze.
Hlavní studentská cena na Grafice roku 2024
Kategorie C/A – velký formát (grafické listy větší než 297 x 210 mm)
Cena Simeony Hoškové, předává starostka Prahy 1.
Galerie Klatovy / Klenová poskytuje vítězi stipendijní pobyt.
Viktorie Sýkorová za grafický list Stále dokola, litografie, 500 x 350 mm, 2024. Viktorie Sýkorová je studentkou SUTNARKY, 2. ročníku MgA. Hlavní ateliér: Didaktická ilustrace Renáty Fučíkové. Práce vznikla v ateliéru Grafika pod vedením Mikoláše Axmanna.
- Členové poroty: Markéta Bábková, Kryštof Brůha, Eva Čapková, Tereza Čapandová.
- Vyjádření poroty: Porota ocenila dílo Stále dokola Viktorie Sýkorové pro jeho silnou výtvarnou i konceptuální rovinu. Mistrovsky zvládnutá litografie pracuje s vrstevnatostí a cykličností motivu, čímž evokuje téma kolektivní paměti a opakujících se historických vzorců. Precizní práce s tonalitou, prolínáním forem a expresivními stopami dodává dílu hloubku a umocňuje jeho melancholický, až zneklidňující podtext. Dílo vyniká nejen technickou brilancí, ale také schopností propojit formální kvality s významovou mnoho vrstevnatostí, která vybízí k hlubšímu zamyšlení.
• Autorka uvádí: Dokola [dokola] příslovce do kruhu, v kruhu, po obvodu, okolo něčeho, po stejné trase, znovu a znovu, ustavičně.
• Nominováni na cenu v této kategorii: Kolektiv autorů – Didaktická ilustrace, 2. ročník – Ekologická ovívadla, risografie, Sutnarka, Marie Dubová – Sesterská dualita, tisk z výšky, Hellichovka.
• V kategorii bylo přihlášeno 147 prací.
Foto popiska: Viktorie Sýkorová – Stále dokola, litografie, 500 x 350 mm, 2024. Foto: Michaela Karásek Čejková, Obecní dům v Praze.
Hlavní studentská cena na Grafice roku 2024
Kategorie C/B – malý formát studentská práce
(grafické tisky menší než 297 x 210 mm)
Partnerem ceny je společnost IMA s. r. o.
Meda Hrazdirová – Hlava – Cranium, linoryt, 250 x 270 mm, 2024. Meda Hrazdírová je studentkou 4. ročníku Grafického designu na Hollarce. Práce vznikla pod vedením Vojtěcha Kovářika.
- Členové poroty: Petr Fiala, Robin Kaloč, Anna Šimsová Tomanová.
- Vyjádření poroty: Netradiční pojetí portrétu. Jakási hádanka. Odvrácená hlava, která se konfrontuje s nekonečným vnějším emocionálním prostorem. Celkový silný dojem grafického listu je podpořen neobvyklou barevností.
• Autorka uvádí: Jednou mi někdo řekl, že je to všechno jenom v hlavě, to je pěkná blbost.
• Nominováni na cenu v této kategorii: Adéla Brabcová – Kosti, čárový lept, Hellichovka, Anna Bubik – Ve výšinách, hlubotisk, ASP WRO PL, Lukáš Eybl – Hráč na housle, linoryt, SUPŠ sv. Anežky České ČK, Šimon Fibrich – Studená kuchyně, akvatinta, soutisk, Hollarka, Lukáš Fibrich – Afrika, linoryt, FU OU, Tomáš Leba – Vzhůru nohama, mezzotinta, SUTNARKA, Tereza Márová – Les, akvatinta, čárový lept, AVU v Praze, Kryštof V.Novák – Victoria SG, digitální grafika, ČVUT. - V kategorii bylo přihlášeno 126 prací.
Foto popiska: Meda Hrazdirová – Hlava – Cranium, linoryt, 250 x 270 mm, 2024. Foto: Michaela Karásek Čejková, Obecní dům v Praze.
Hlavní cena na Grafice roku 2024
Kategorie D – autorská kniha
Partnerem ceny je společnost Meteopress, spol. s.r.o.
Marek Borsányi za autorskou knihu Střelecký deník, tisk z výšky na starých mapách, terč, ručně psaný text, perforace šípy, 210 x 90 x 320 mm.
- Členové poroty: Zdeněk Freisleben, Anna Pleštilová, Kateřina Zemanová.
• Vyjádření poroty: Deníkové záznamy jednoho roku jsou rozdělené po měsících do knih svázaných japonskou vazbou, tedy do dvanácti autorských knih Marka Borsányi. Na každém listu jeden den, jeden vytištěný jednoduchý černý terč a záznam lukostřeleckých pokusů o zásah, po kterém místy zůstávají otvory od šípu. Podrobné každodenní záznamy okolního dění jsou ručně připsány na kartografických mapách. Promyšlená, až zenová opakující se soustředěnost, grafický klid a konceptuální přístup v celém kontextu díla. Ucelenost a sounáležitost v koncentraci se projevila při lukostřelbě i následných grafických zásazích. - Nominováni na cenu v této kategorii: Patrik Braun – Signum temporis, kamenotisk, ruční sazba, Pavel Hora – Po temnotách světlo, tisk z výšky, Mellanie Kašjak – Osahané rány na dotek hlad, hlubotisk, průtisk, Michaela Kukovičová, Magdalena Rutová – Kniha roku, kombinovaná technika, Klára Zahrádková – Kůň a had, kombinovaná technika.
• V kategorii bylo přihlášeno 27 prací.
Foto popiska: Marek Borsányi – Střelecký deník, tisk z výšky na starých mapách, terč, ručně psaný text, perforace šípy, 210 x 90 x 320 mm. Foto: Michaela Karásek Čejková, Obecní dům v Praze.
Hlavní studentská cena na Grafice roku 2024 – autorská kniha
Partnerem ceny je společnost Meteopress, spol. s.r.o.
Paul Tuttas za autorskou knihu Alt Jabel*, monotypie, dřevořez, knihtisk, digitální tisk, 180 x 250 mm, 2024.
Autorská kniha vznikla jako závěrečná práce magisterského studia, Ateliér Ilustrace a grafiky, UMPRUM, vedoucí ateliéru Juraj Horváth.
- Členové poroty: Zdeněk Freisleben, Anna Pleštilová, Kateřina Zemanová.
• Vyjádření poroty: Napsal, ilustroval a graficky upravil Paul Tuttas jako svoji diplomovou práci. V autorské knize „Alt Jabel*“ je patrná jemnost a citlivost grafického projevu. Zachycení pocitů ze známého místa technikou dřevořezu a monotypu v příjemné tlumené barevnosti. Textová úprava velmi čistě doplňuje celostránkové tiché intimní ilustrace stejně jako provedení jednoduché knižní vazby. Ve svém vyznění tvoří práce harmonický celek.
• Autor uvádí: V autorské knize Alt Jabel*se Paul Tuttas vrací na místo svého dětství, což je malá vesnice na severu Německa na území bývalé NDR. Autor tam vyrůstal na faře, která je přímo na okraji borového lesa. Kniha zachycuje pocit návratu na tak známé místo, kde se toho moc nezměnilo. V ilustracích a krátkých příbězích se můžeme dozvědět více o dunách v borovém lese, dětském pokoji nebo jabloni před farou. Knihou se jako červená nit táhne příběh lesního požáru z roku 2019. Místo dětství je v ohrožení a autor může celou dramatickou událost sledovat jen zpovzdálí. Ilustrace jsou výsledkem grafického experimentu, kdy byla použita kombinace dřevořezu a monotypie. Před každým tiskem byla barva z dřevěné desky setřena hadříkem. S jednotlivými dějišti příběhů se tak divák setkává přes barevné vrstvy, někdy konkrétními, jindy rozmazanými ve vzpomínkách.
• Nominováni na cenu v této kategorii: Anna Kyněrová – Přes Krkonoše, digitální grafika, fotopolymer, Hellichovka, Johana Pokorná – Voškliváci, suchá jehla, slepotisk, linoryt, ADI, Klára Smeykalová – Kodex známého místa, suchá jehla, koláž, digitální grafika, SUPŠ sv. Anežky České ČK, Karolína Šťastná – Maso-pust!, risografie, SUTNARKA, Viktorie Tomášová – Co vlastně slyším?, digitální grafika, SUTNARKA.
• V kategorii bylo přihlášeno 46 prací.
Foto popiska: Paul Tuttas – autorská kniha Alt Jabel*, monotypie, dřevořez, knihtisk, digitální tisk, 180 x 250 mm. Foto: Michaela Karásek Čejková, Obecní dům v Praze.
Cena za tisk z výšky
Partnerem ceny je společnost Meteopress, spol. s.r.o.
Jan Holoubek za grafický list Vrstvy, dřevořez, 600 x 600 mm, 2024.
- Členové poroty: Pavel Hora, Jan Kocman, Hana Larvová, Patrik Ševčík, Ilona Víchová.
- Vyjádření poroty: Porota oceňuje jedinečnou dovednost techniky dřevorytu prolnuté do jednoduché znakové řeči zpracované do čisté syté plochy vytvářející optickou strukturu, znak připomínající písmo a výjimečnou geometrii struktury.
- Autor uvádí: Mám rád místa, kde jsou viditelné stopy času s příměsí tajemství.
Foto popiska: Jan Holoubek – Vrstvy, dřevořez, 600 x 600 mm, 2024. Foto: Michaela Karásek Čejková, Obecní dům v Praze.
Cena za tisk z výšky – studentská práce
Partnerem ceny je společnost Meteopress, spol. s.r.o.
Sabina Lenzová za grafický list Swimařka, tisk z výšky, 1000 x 707 mm, 2024.
Práce Sabiny Lenzové vznikla na ZUŠ Štítného Praha 3 pod vedením Ak. mal. Heleny Horálkové.
- Členové poroty: Markéta Bábková, Kryštof Brůha, Eva Čapková, Tereza Čapandová.
- Vyjádření poroty: Porota ocenila dílo Swimařka Sabiny Lenzové za její precizní práci s linorytem, kde se snoubí vyvážená kompozice s citlivým využitím barevných ploch. Autorka mistrně propojuje detail s plošnou stylizací, čímž vytváří silný vizuální rytmus. Dynamika pohybu je podtržena zjednodušením forem a kontrastem mezi strukturou vody a barevnou plochou lidského těla. Výsledkem je dílo zachycující moment pohybu a napětí.
• Autorka uvádí: Práce inspirovaná neskutečně silným duchem plavců a plavkyň, kteří mě naučili se nevzdávat. S nezlomnou vůlí rvou se kupředu, neohlíží se dozadu. Nikdy to nevzdají, upřeně, odvážně bojují.
• Nominováni na cenu v této kategorii: Marta Emingerová – Běžím po lese v silonkách, linorytový soutisk, FVU VUT v Brně, Sophie Louise Bransten – Nevěra, linoryt, SUŠ Václava Hollara.
Foto popiska: Sabina Lenzová – Swimařka, tisk z výšky, 1000 x 707 mm, 2024. Foto: Michaela Karásek Čejková, Obecní dům v Praze.
Cena za tisk z hloubky
Partnerem ceny je Bonett Group a.s.
Pavel Kytner za grafický list Snažili se schovat, ale byli příliš velcí, čárový lept, 440 x 670 mm, 2024.
- Členové poroty: Pavel Hora, Jan Kocman, Hana Larvová, Patrik Ševčík, Ilona Víchová.
- Vyjádření poroty: Komise ocenila minimalistický přístup zpracování, zajímavé kompoziční uspořádání a kontrast organických a geometrických forem.
- Autor uvádí: Líbí se mi představa, že zasadíte strom velmi blízko domu a vše se zdá být v pořádku. Pár let se jakoby nic neděje, až jednoho dne je strom větší než dům a ukazuje se, že situace začíná být problematická. Nedomyšlení důsledků, nezastavitelnost bujného růstu a humor, to jsou motivy, které jsem vnímal při vytváření této grafiky.
Foto popiska: Pavel Kytner – Snažili se schovat, ale byli příliš velicí, čárový lept, 440 x 670 mm, 2024. Foto: Michaela Karásek Čejková, Obecní dům v Praze.
Cena za tisk z výšky – studentská práce
Partnerem ceny je Bonett Group a.s.
Jitka Petrášová za grafický list Červené lodičky, hlubotisk, měkký kryt, 500 x 700 mm, 2024.
Jitka Petrášová je studentkou V. ročníku AVU v Praze, Malba IV, vedoucí ateliéru Marek Meduna a Petr Dub.
- Členové poroty: Markéta Bábková, Kryštof Brůha, Eva Čapková, Tereza Čapandová.
- Vyjádření poroty: Porota ocenila dílo Červené lodičky Jitky Petrášové za jeho silnou vizuální výpověď, kde se signifikantní barevnost propojuje s hlubokou symbolikou tématu. Historizující kontext zde získává aktuální význam, zatímco promyšlená kompozice a práce s měkkým krytem podtrhují emoční naléhavost díla. Autorčino vědomé propojení formy s obsahem vytváří vrstevnatý obraz, který komunikuje jak prostřednictvím symboliky, tak skrze jemné odkazy k dětské kresbě. Výsledkem je grafika, která přesahuje samotné médium a působivě osciluje mezi osobním příběhem a univerzálním sdělením.
• Autorka uvádí: Grafika Červené lodičky patří do série obrazů a grafik z cyklu Gauneři. Gauneři riskují, střílí po holubech nebo chodí v rybníce, i když je voda dávno hlubší než výška holínek. Běhají bludištěm obilí a když si nehrají na Indiány, hážou po sobě kamením. Často padají ze stromů v umazaných svátečních šatech a jeden o druhého se bojí. Bezmezně si důvěřují, i když dávno tuší, že některé nápady zřejmě nedopadnou dobře. Gauneři jsou sourozenci, parťáci, kteří spolu drží basu a nikdy na sebe nic neprásknou. A teď už potřebuju bejt velká!
• Nominováni na cenu v této kategorii: Emílie Bejčková – Rozčísnu ti kožich halapartnou, akvatinta, rezerváž, Hollarka, Kamila Doubková – Úprava, hlubotisk, soutisk, SUTNARKA.
Foto popiska: Jitka Petrášová – Červené lodičky, hlubotisk, měkký kryt, 500 x 700 mm, 2024. Foto: Michaela Karásek Čejková, Obecní dům v Praze.
Cena za litografii
Partnerem ceny je Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara v Plzni.
Jana Hubatková za grafický list Poloniny, litografie 1000 x 707 mm, 2024.
- Členové poroty: Pavel Hora, Jan Kocman, Hana Larvová, Patrik Ševčík, Ilona Víchová.
- Vyjádření poroty: Porota ocenila gestuální dynamickou kompozici s výraznými barevnými akcenty a kvalitní technologické zpracování v litografické technice.
- Autorka uvádí: Poloniny, místo, odkud pochází moje rodina. Do kresby rozlehlých plání vpletené, zauzlované, tušené příběhy mých předků, pomalu zaznamenávané na zbroušený povrch litografického kamene. Vrstvení, překrývání, skládání linií a barev, doufání v úplnost.
• Nominováni na cenu v této kategorii: Martina Ficová – Zvěstování, litografie, Bedřich Kocman – Kořeny, litografie, Aleš Najbrt – Omega, litografie.
Foto popiska: Jana Hubatková – Poloniny, litografie, 1000 x 707 mm, 2024. Foto: Michaela Karásek Čejková, Obecní dům v Praze.
Speciální ceny za grafické techniky
Cena za litografii – studentská práce
Partnerem ceny je SUTNAR – Nadace Radoslava a Elaine Sutnarových
Šimon Brzobohatý za grafický list Dear Frogs…, litografie, 500 x 700 mm, 2024.
Šimon Brzobohatý je studentem Ateliéru tvorby písma a typografie, Filip Kraus a Jan Čumlivski. Práce vznikla v Litografické dílně UMPRUM pod vedením Jany Hubatková.
- Členové poroty: Markéta Bábková, Kryštof Brůha, Eva Čapková, Tereza Čapandová.
- Vyjádření poroty: Porota ocenila dílo Dear Frogs… Šimona Brzobohatého za jeho vizuální i obsahovou sílu, kde se snoubí bravurní technické provedení litografie s promyšleným konceptem. Dílo poutavě pracuje s kontrastem mezi humornou nadsázkou a vážným, až apokalyptickým podtextem. Pečlivě vyvážená barevná skladba a kompoziční rozvržení podtrhují plakátovou expresivitu, zatímco textové prvky ironicky reagují na environmentální a společenské otázky. Dílo osciluje mezi varovným poselstvím a absurdní fikcí, čímž podněcuje k zamyšlení i vizuálnímu zážitku.
• Autor uvádí: Our ignorance is their bliss.
• Nominováni na cenu v této kategorii: Karolína Šťastná – Včerejší den, litografie, tisk z výšky, 350 x 500 mm, Mária Kekeláková Remeňová – Útržky spomienok, počítačová grafika, 320 x 415 mm, FU OU.
Foto popiska: Šimon Brzobohatý – Dear Frogs…, litografie, 500 x 700 mm, 2024. Foto: Michaela Karásek Čejková, Obecní dům v Praze.
Cena za serigrafii
Partnerem ceny je Fakulta umění Ostravské univerzity
František Filipi za grafický list Převozník, serigrafie, 1003 x 707 mm, 2024.
- Členové poroty: Pavel Hora, Jan Kocman, Hana Larvová, Patrik Ševčík, Ilona Víchová.
- Vyjádření poroty: Porota ocenila kvalitu zpracování a použitou barevnou škálu s využitím struktury v narativním obraze. Výraznou prostorovost a plasticitu obrazového výjevu se zajímavou klasicizující stylizací jednotlivých výjevů.
- Autor uvádí: „Za vším hledej ženu!“ V loňském roce jsem si připomínal 100. výročí od narození malířky Boženy Filipi, mojí babičky. U této příležitosti jsem se rozhodl vytvořit serigrafii s námětem převozníka. Je to symbolický námět, převozník pluje na druhý břeh a připomíná všechny, kteří již odpluli a také nás, kteří plujeme, nevíme kam, ale nic s tím nenaděláme! Převozník zápasí s vlnami, ale vypadá to, že ani cesta po souši není jednoduchá, pobřeží je skalnaté, terén nerovný, domy zarostlé, obydlené či neobydlené, plné zneklidňujících stínů, přeludů, nehybných postav připomínajících živé bytosti nebo sochy. Jako výchozí motiv jsem použil svoji pastelovou kresbu, kterou jsem nedávno restauroval poté, co ji její majitel nešetrně přelakoval a poškodil. Kresbu jsem upravil, převedl do šablon a natiskl barevným soutiskem s využitím temně modrého rozptýleného rastru a barevných ploch. Tiskl jsem ve Svratce v domě po babičce, který má pro mě specifického génia loci, kde se v každém zákoutí ukrývají vzpomínky na spřízněnou duši, se kterou jsem si velmi rozuměl.
Foto popiska: František Filipi – Převozník, serigrafie, 1003 x 707 mm, 2024. Foto: Michaela Karásek Čejková, Obecní dům v Praze.
Cena za serigrafii – studentská práce
Partnerem ceny je Fakulta umění Ostravské univerzity (logo + ISSO)
Eliška Pilmajerová za grafický list Vrstvy, sítotisk, 707 x 1000 mm, 2024. Eliška Pilmajerová je studentkou Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové, ateliér Grafická a intermediální tvorba, vedoucí práce doc. Jaroslava Severová, ak. mal. a MgA. Jakub Horský, Ph.D.
- Členové poroty: Markéta Bábková, Kryštof Brůha, Eva Čapková, Tereza Čapandová.
- Vyjádření poroty: Porota ocenila invenční způsob grafického přepisu podpořené volbou barevné škály a výmluvné ztvárnění tématu.
- Autorka uvádí: Grafika Vrstvy vznikla technikou sítotisku, při které jsem experimentovala s možnostmi vyvolávání obrazu do síta. Zaměřila jsem se na zachycení krajky a hledala způsob, jak ji prostřednictvím tisku zvěčnit. Koncept díla spočívá v uchování vzpomínek spojených s materiálem. Látky, krajky nebo závoje v sobě často nesou citovou hodnotu a mohou připomínat důležité okamžiky, které se postupem času vytrácejí. Prostřednictvím tisku jsem chtěla tento pomíjivý vztah proměnit v trvalý obraz, který uchová nejen vizuální podobu materiálu, ale i vzpomínky s ním spojené. Dílo je tvořeno dvěma vrstvami tisku, přičemž jedna se nachází na averzní straně plexiskla a druhá na reverzní. Použití odlišných barev, kde černá evokuje strukturu krajky a křiklavě růžová vytváří její pomyslný stín, umožňuje vznik hloubky a jemných optických iluzí. Díky tisku na průhledný materiál může divák obraz zkoumat z obou stran, vnímat jeho proměnlivost a objevovat detaily, které vznikají překrytím motivu.
• Nominováni na cenu v této kategorii: Zuzana Jirsová – Obětování, serigrafie, AVU v Praze.
Foto popiska: Eliška Pilmajerová – Vrstvy, sítotisk, 707 x 1000 mm, 2024. Foto: Michaela Karásek Čejková, Obecní dům v Praze.
Cena za počítačovou grafiku
Partnerem ceny je Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové.
Jindřich Růžička za grafický list Variace, digitální grafika, 940 x 700 mm, 2024.
- Členové poroty: Pavel Hora, Jan Kocman, Hana Larvová, Patrik Ševčík, Ilona Víchová.
- Vyjádření poroty: Porota oceňuje výrazný kontrast a práci se šedivými tóny, při kterém je v minimalistickém nápadu využitá hloubka a variabilnost jednotlivých segmentů, které vytváří prostorovou iluzi a dynamiku.
• Autor uvádí:
Ticho tříští se o hrany měst.
Okna propadlá do tmy.
Střepy skřípou
Měsíc se rozsypal.
Foto popiska: Jindřich Růžička – Variace, digitální grafika, 940 x 700 mm, 2024. Foto: Michaela Karásek Čejková, Obecní dům v Praze.